تومان ۰ 0
سبد خرید
ایران مقام نخست دنیا را در توسعه گلخانه دارد

مجری طرح توسعه گلخانه های كشور گفت: ایران مقام نخست را در راه اندازی، توسعه گلخانه و افزایش تولید این بخش كشاورزی دارد.

به گزارش ایرنا ، «ولی الله بنی عامره» روز سه شنبه در دومین كنگره بین المللی و سومین كنگره ملی گل و گیاهان زینتی در محلات افزود: رویكرد وزارت جهاد كشاورزی توسعه ظرفیت كشت گلخانه ای است و گسترش سطح كشت گل و گیاه زینتی جایگاه مهمی از دیدگاه اقتصادی دارد.
وی ادامه داد: طبق برنامه مصوب 10 ساله توسعه گلخانه های كشور كه از سال 95 كلید خورده باید 48 هزار و 355 هكتار تا پایان سال 1404 به وسعت گلخانه های كشور افزوده شود.
مجری طرح توسعه گلخانه های كشور اظهارداشت: 58 هزار هكتار گلخانه با احتساب 10 هزار هكتار گلخانه پایه قبل از آغاز این برنامه با تزریق 70 هزار میلیارد ریال سرمایه راه اندازی می شود.
بنی عامره گفت: سهم گل و گیاه زینتی در این برنامه 10 ساله 20 هزار هكتار برآورد شده است كه نشان دهنده ارزش اقتصادی گل و گیاهان زینتی در بخش كشاورزی است.
وی بیان كرد: راه اندازی این میزان گلخانه با تولید و صادرات محصول 14 میلیارد دلار ارزآوری عاید كشور می كند.
وی به جایگاه و ارزش اقتصادی گل و گیاهان زینتی اشاره كرد و افزود: هر متر مربع گلخانه یك تا سه میلیون ریال ارزش اقتصادی و تولیدی دارد كه این برآورد ثبت شده است.
مجری طرح توسعه گلخانه های كشور گفت : تامین آب و انرژی چالش های بزرگ كشور هستند و حفظ و بهبود امنیت غذایی نیز به عنوان یكی از اولویت های مهم كشور دنبال می شود.
بنی عامره افزود: كشت گلخانه ای راه حل مواجه با این چالش ها است به همین دلیل در نیمه نخست سال جاری عملیات اجرایی یكهزار و 357 هكتار گلخانه در كشور كلید خورده و تا پایان امسال به سه هزار هكتار افزایش می یابد.
مجری طرح توسعه گلخانه های كشور ادامه داد: این رشد پلكانی ادامه می یابد تا پایان سال 1404 به 58 هزار هكتار با حجم سرمایه گذاری سنگین برسد و راه اندازی این گلخانه ها ارزش اقتصای بالایی با فراهم كردن فرصت اشتغال خواهد داشت.
بنی عامره گفت: اشتغال در بخش كشت گلخانه ای دایمی است و هر گلخانه با ضریب هر هكتار هشت تا 12 فرصت اشتغال پایدار ایجاد می كند چرا كه در همه فصول سال محصولات گلخانه ای تولید می شود.
وی در ادامه به جایگاه استراتژیكی ایران در آسیا اشاره كرد و افزود: با برنامه ریزی اصولی 14 میلیارد دلار ارزآوری محصولات گلخانه ای بایستی محقق شود.
مجری طرح توسعه گلخانه های كشور گفت: سهم صادرات محصولات كشاورزی ایران پنج و 2 دهم میلیارد دلار است كه نیمی از آن را محصولات گلخانه ای شامل می شود.
بنی عامره بیان كرد: 100 میلیون دلار تجهیزات و سازه های گلخانه ای در كمتر از 2 سال صادر شده و 300 میلیون دلار ارزآوری محصولات گلخانه ای برآورد شده است.
وی بیان كرد: سیمای كشاورزی ایران تغییر می كند و تغییر آن به سمت محصولات باغبانی و تولید صادرات محور محصولات گلخانه ای است.
مجری طرح توسعه گلخانه های كشور با تاكید بر اینكه تغییر سیمای كشاورزی و رشد تولیدات محصولات گلخانه ای باید با فناوری باشد افزود: باید پل ارتباطی محكمی بین تولید و تحقیقات ایجاد شود تا بتوان در منطقه حضوری پر رنگ داشت.
بنی عامره گفت: حضور قدرتمندانه و پایدار ایران در منطقه به عنوان كشوری صادركننده محصولات گلخانه ای منوط به تولید با علم و فناوری روز به ویژه در عرصه كشاورزی و صنعت است.
وی عنوان كرد: تشكیل مركز باغبانی خاورمیانه مورد تاكید وزارتخانه است و این حق ایران است كه دارای یك مركز استراتژیكی در خاورمیانه در بخش گل و گیاه باشد.
مجری طرح توسعه گلخانه های كشور ادامه داد: ایران دارای نیروی متخصص به خصوص جوانانان دانش آموخته است كه توانمند سازی دانش آموختگان در دستور كار قرار دارد و 100 كانون یادگیری در گلخانه برای مهارت آموزی دانش آموختگان در نظر گرفته شده است.
مدیركل دفتر امور گلخانه، گل و گیاهان زینتی و قارچ وزارت جهاد كشاورزی گفت: تامین امنیت غذایی و افزایش صادرات مورد تاكید وزارتخانه است.
«غلامرضا تقوی» افزود: تامین امنیت غذایی برای جامعه ای كه با نشاط ، سالم و شاداب است هزینه كمتری دارد و در این امر گل و گیاه نقش آفرینی می كند چرا كه بستری برای فراهم كردن شادی و نشاط در جامعه است.
وی اظهارداشت : از طرف دیگر تولید و صادرات گل و گیاه ارزآوری دارد كه می تواند برای تامین و واردات كالاهای اساسی در نظر گرفته می شود.
مدیركل دفتر امور گلخانه، گل و گیاهان زینتی بیان كرد: تراز تجاری گل و گیاهان زینتی پارسال مثبت بود و در نیمه نخست امسال نیز در حوزه صادرات گل و گیاه رشد 2 برابری داشته است.
تقوی گفت: كشت گل و گیاه ظرفیت بالای صادراتی و ایجاد شغل را دارد و زنجیره تولید گل و گیاه 35در كشور می تواند حدود 40 هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد كند.
وی تاكید كرد: تولید در حوزه گل و گیاه كشور از سال 92 تا سال 96 به میزان 30 درصد افزایش یافته به طوری كه از نظر افزایش وسعت گلخانه 30 درصد رشد، در فضای بازار 21 درصد ، تولید گل های شاخه بریده 24 درصد، تولید گل های گلدانی 45درصد، درختچه زینتی 71 درصد و در گل های فصلی و نشایی 24 درصد رشد داشته است.
مدیر دفتر امور گلخانه و گل و گیاه زینتی اظهار داشت: شیب تمایل بهره برداران به سمت تولید گل های گلدانی است و این نوع محصول نیز برای صادرات مناسب است.
وی بر تجاری سازی یافته های تحقیقاتی در بخش گل و گیاه تاكید كرد و افزود: تولید صادرات محور در بخش خصوصی از توجه ویژه به دانش روز و یافته های تحقیقاتی نشات می گیرد.
فرماندار محلات نیز در آیین آغاز به كار كنگره بین المللی گل و گیاه گفت: محلات ظرفیت‌های متنوعی در عرصه اقتصادی دارد و معادن سنگ، گل و گیاه زینتی، ماهیان زینتی تریكو و مواد شیمیایی از جمله آن ها است.
«حسن قمری» افزود: 30 درصد از مردم محلات در صنعت پرورش گل و گیاه زینتی اشتغال دارند و دانش فنی تولید گل در محلات بالا است.
وی با اشاره به دیگر توانمندی دیگر شهرستان محلات بیان كرد: 60 درصد از سنگ تراورتن مرغوب كشور و 12 درصد از نیاز دنیا به این محصول در محلات تولید می شود و 90 درصد ماهیان زینتی صادراتی كشورنیز از این شهرستان است.
فرماندار محلات گفت: این شهرستان رتبه سوم تریكوبافی را در كشور دارد و علاوه بر آن با یك میلیون گردشگر در سال رتبه اول گردشگری در استان را به خود اختصاص داده و امسال 200هزار گردشگر از نمایشگاه گل و گیاه و سنگ این شهرستان بازدید كردند.
قمری با اشاره به اینكه محلات پایتخت گل كشور است ادامه داد: یكهزار هكتار گلخانه در محلات راه اندازی شده و مسئولان باید به پژوهشكده گل و گیاه محلات نگاه ملی داشته باشند.
وی تاكید كرد: تجاری سازی در تولید گل و گیاه ضروری است وگرنه مانند بخش سنگ با مشكل صادرات مواجه می شود.
رئیس پژوهشكده ملی گل و گیاهان زینتی گفت: دومین كنگره بین المللی و سومین كنگره ملی گل و گیاهان زینتی در محلات تا سوم آبان در پژوهشكده گل و گیاهان زینتی محلات برگزار می شود.
«محمدرضا شفیعی» افزود: 162 مقاله در مجموع به دبیرخانه این همایش بین المللی ارسال شد كه 153 مقاله پذیرفته شد كه به صورت پوستر و سخنرانی در دومین كنگره بین المللی و سومین كنگره ملی گل و گیاهان زینتی ارایه می شود.
وی اظهارداشت: ارایه مقاله، برگزاری هفت كارگاه آموزشی، برگزاری پخش پنج ویدیو كنفرانس از كشورهای صاحب نظر در صنعت گل و گیاه به صورت زنده ، نشست های تخصصی، تولیدكنندگان برتر گل و گیاه و مسئولان مرتبط و تور علمی از برنامه های این كنگره بین المللی است.
شفیعی افزود: كاردار كشاورزی هلند در این كنگره حضور پیدا می كند و پنج صاحب نظر برتر جهانی از كشورهای صاحب نظر در صنعت گل و گیاه به صورت ویدیو كنفراس مقالات خود را در این كنگره ارایه می كنند.
وی، هدف از برگزاری دومین كنگره بین المللی و سومین كنگره ملی گل ایران را انتقال دانش تخصصی و بهبود ارتباط بین متخصصان و محققان گل و گیاه در سطح بین المللی و معرفی دستاوردهای جدید در زمینه های مختلف علوم و تولیدات تجاری انواع گیاهان زینتی بیان كرد.
رئیس پژوهشكده ملی گل و گیاه زینتی افزود: ایجاد تعامل و ارتباطات گسترده بین متخصصان، تولید كنندگان، كارشناسان، دانشجویان و فعالان صنعت گل و گیاهان زینتی كشور از اهداف دیگر این كنگره بین المللی است.
شفیعی خاطرنشان كرد: سازه های گلخانه ای به نژادی و به باغی، تغذیه و كشت هیدروپونیك، فیزیولوژی پس از برداشت، توسعه و طراحی فضای سبز، گیاهان بومی كم نهاده در فضای سبز، آموزش و ترویج ، آفات و بیماری ها، فناوری های نوین كشت، توسعه صادرات، توانمندی و چالش های صنعت گل، اقتصاد و بازار، فرهنگ و الگوی مصرف و مدیریت بهینه مصرف آب، آفات و بیماری های گل از محورهای این كنگره بین المللی است.
پژوهشكده ملی تحقیقات گل و گیاهان زینتی محلات شامل بخش های اصلاح، تكثیر و پرورش، گیاه پزشكی، تحقیقات خاك و آب، بیوتكنولوژی، عرضه، نگهداری و محیط های تولید، تحقیقات اقتصادی و بازاریابی در سال 1375 راه اندازی شده است.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!